Portfolio
>
Wystawy Muzealne
>
Skarbiec Fajansu

Skarbiec Fajansu

Wystawa stała w muzeum produkcji wyrobów fajansowych we Włocławku, w której byłem odpowiedzialny za całościową warstwę graficzną

Mateusz Mrozek
Projektowanie wystaw muzealnych
Specjalizuję się w projektowaniu wystaw muzealnych i ekspozycji interaktywnych dla instytucji kultury w całej Polsce. Z doświadczeniem w wielu realizacjach multimedialnych, w tym kilku od A do Z, oferuję kompleksowe usługi UX/UI dla muzeów, od koncepcji po wdrożenie.
Mateusz Mrozek, projektant wystaw muzealnych, na tle jednej ze swoich zrealizowanych ekspozycji. Zdjęcie podkreśla doświadczenie w projektowaniu wystaw.

O projekcie

Wystawa „Skarbiec Fajansu” to nowoczesna ekspozycja stała we Włocławku. Prezentuje ponad 150-letnią historię lokalnej produkcji fajansu, łącząc tradycyjne podejście muzealne z multimediami, grami edukacyjnymi i współczesną oprawą graficzną.
The Faience Treasury building with the graphic designer and UX/UI designer Mateusz
Byłem odpowiedzialny za całościową warstwę graficzną – od koncepcji i projektów UX/UI aplikacji, po plansze, wydruki i gry. Pełniłem rolę głównego projektanta graficznego i interfejsów, a także koordynatora współpracy między zespołami kreatywnymi, technicznymi i muzealnymi.
Projekt został zrealizowany przez firmę Projekt Multimedia, odpowiedzialną za technologię i montaż, oraz Koza Nostra Studio, twórców koncepcji przestrzennej. Pracowałem we współpracy z obiema firmami oraz z zespołem merytorycznym z Włocławka.
Moja rola
UX/UI Designer
Graphic Designer
Lead Designer
Zakres współpracy
Projekt koncepcyjny
Projektowanie aplikacji
Grafika użytkowa
Koordynacja
Klient
Inwestor: Miasto Włocławek
Zamawiający: Centrum Kultury „Browar B.”
Współpraca
Szymon Kowal – Projekt Multimedia
Lucyna Meszyńska – Projekt Multimedia
Koza Nostra Studio
Czas realizacji
03.2022 - 05.2023
Lokalizacja
Włocławek, ul. Żabia 2
Mateusz Mrozek
Dlaczego warto wybrać doświadczonego projektanta wystaw muzealnych?
Realizacja projektów multimedialnych dla instytucji kultury wymaga specjalistycznej wiedzy z zakresu UX/UI dla muzeów oraz zrozumienia specyfiki pracy z zespołami merytorycznymi.
Moje doświadczenie w koordynacji projektów multimedialnych obejmuje współpracę z samorządami, centrami kultury i muzeami, co gwarantuje profesjonalne podejście do każdego etapu realizacji - od prototypowania interfejsów muzealnych po finalne wdrożenie.

UX/UI oraz projektowanie aplikacji muzealnych - moja rola w projekcie

Projekt „Skarbiec Fajansu” to przykład nowoczesnego podejścia do projektowania doświadczeń muzealnych, łączącego tradycyjne muzealnictwo z zaawansowanymi rozwiązaniami multimedialnymi.
Jako specjalista od projektowania aplikacji muzealnych stworzyłem kompleksowy system interaktywny, który angażuje zwiedzających w każdym wieku.
Projektowanie ekranów dotykowych w muzeach to jedna z moich głównych specjalizacji. Każda aplikacja jest tworzona z myślą o accessible design dla muzeów, zapewniając dostępność dla osób o różnych potrzebach i umiejętnościach technicznych.
Zwiedzająca obsługująca interaktywną aplikację do tworzenia fajansowych wzorów w Skarbcu Fajansu. Na ścianach w tle wyświetlany efekt tworzonej grafiki. Ilustracja UX/UI aplikacji muzealnej.

W ramach projektu:

  • Tworzyłem makiety i prototypy interfejsów w Figma.
  • Projektowałem interakcje dostosowane do ekranów dotykowych (różne formaty i proporcje).
  • Dostosowywałem wygląd aplikacji do stylistyki całej wystawy.
  • Dbałem o minimalną ilość tekstu w aplikacjach, tak by były możliwie uniwersalne.
  • Ściśle współpracowałem z programistami odpowiedzialnymi za implementację oraz zespołem AV odpowiedzialnym za instalacje multimedialne.
  • Tworzyłem również wersje gier i aplikacji do testów, by sprawdzić ich zrozumiałość i komfort obsługi.
W praktyce pełniłem rolę głównego projektanta doświadczenia użytkownika w części multimedialnej, mając wpływ na formę, tempo i sposób narracji każdego z interaktywnych punktów wystawy.
Figma – prototypowanie interfejsów muzealnych i testy użyteczności dla wystaw interaktywnych
Adobe Photoshop – graficzne elementy aplikacji
Adobe Illustrator – wektorowe elementy graficzne

Persony

Na potrzeby projektowania interfejsów i przebiegu ścieżki zwiedzania przygotowaliśmy zestaw przykładowych person, reprezentujących różne typy odbiorców wystawy – od lokalnych seniorów, przez rodziny z dziećmi, po turystów zainteresowanych wzornictwem. Pozwoliło to lepiej dostosować treści, poziom interakcji i warstwę wizualną do zróżnicowanych potrzeb użytkowników.
Zdjęcie persony "Agnieszka Włocławska", stworzonej na etapie badań UX dla projektu Skarbca Fajansu we Włocławku. Postać reprezentująca typowego zwiedzającego.
Agnieszka Włocławska
Wiek:
44
Wykształcenie:
wyższe II stopnia
Zawód:
manager
Stanowisko:
HR manager
Zarobki:
12 000 zł
Rodzina:
mąż, 2 dzieci
Lokalizacja:
miasto około 100 tys.
Wzrost:
168 cm
Pasywny
Aktywny
Analityczny
Kreatywny
Konserwatywny
Liberalny
Introwertyk
Ekstrawertyk
Zdjęcie persony "Józef Machnacz", opracowanej podczas badań UX dla wystawy Skarbca Fajansu. Postać symbolizująca profil zwiedzającego.
Józef Machnacz
Wiek:
68
Wykształcenie:
zawodowe
Zawód:
ślusarz (emeryt)
Stanowisko:
brygadzista
Zarobki:
5 000 zł
Rodzina:
żona, 3 dzieci, 5 wnucząt
Lokalizacja:
miasto około 15 tys.
Wzrost:
173 cm
Pasywny
Aktywny
Analityczny
Kreatywny
Konserwatywny
Liberalny
Introwertyk
Ekstrawertyk

Multimedia i ekrany dotykowe w muzeach

Projektowałem warstwę graficzną i interfejsy do wielkoformatowych instalacji multimedialnych, które stanowią kluczowy element narracji wystawy.
Schemat projektu graficznego osi czasu na wystawie Skarbiec Fajansu. Widoczne oznaczenia czcionek, odległości i symboliczna postać zwiedzającej, ilustrujące planowanie UX przestrzeni.

Oś czasu:

Jedną z dużych realizacji była oś czasu z aktywnymi przyciskami i podświetlaną treścią.
Po ich naciśnięciu pojawia się treść, a odwiedzający słyszy głos Roberta Makłowicza czytającego opisy kolejnych etapów historii włocławskiego fajansu.
Zaprojektowałem całą strukturę graficzną osi oraz typografię z uwzględnieniem ograniczeń konstrukcyjnych.
Figma – wstępny projekt graficzny i interaktywny prototyp oraz testy użyteczności
Adobe Illustrator – wektorowe elementy graficzne
Adobe InDesign – wizualizacja i przygotowanie do druku
Schemat ściany z mapą świata ceramiki, z symbolicznym zaznaczeniem zwiedzającej. Projekt koncepcyjny instalacji multimedialnej na wystawie Skarbiec Fajansu.
Pomieszczenie Memory Room na wystawie Skarbiec Fajansu. Widoczne podświetlane instalacje i ekrany z aplikacjami, tworzące immersyjną przestrzeń multimedialną.
Zwiedzająca w pomieszczeniu Memory Room na wystawie Skarbiec Fajansu. Ilustracja interakcji z multimedialnymi instalacjami ekspozycji muzealnej.
Zwiedzająca czytająca jedną z plansz informacyjnych w pomieszczeniu wystawienniczym Skarbca Fajansu. Element systemu informacji wizualnej wystawy muzealnej.

Memory room:

Stworzyłem też projekt interaktywnej gry memory, łączącej fizyczne plansze z ekranami dotykowymi.
W grze wykorzystano stylizowane grafiki inspirowane włocławskim wzornictwem ceramicznym – wszystkie ilustracje i UI były mojego autorstwa.
Figma – interaktywne prototypy do testów użyteczności
Adobe InDesign – wizualizacja i przygotowanie do druku

Infografiki muzealne i accessible design

Poza multimediami przygotowywałem również wszystkie elementy graficzne wystawy „offline”, które towarzyszyły eksponatom.
Duży korytarz wystawy stałej w Skarbcu Fajansu. Zwiedzająca ogląda eksponat. Widoczne szarfy, wielkoformatowe fototapety i napisy, tworzące system informacji wizualnej wystawy muzealnej.

Elementy statyczne wystawy:

  • Plansze tytułowe i wprowadzające do sekcji.
  • Podpisy do obiektów muzealnych.
  • Biogramy postaci i zdjęcia historyczne.
  • Mapy i nawigacja po wystawie.
Adobe Illustrator – wektorowe elementy graficzne – ikony, ilustracje
Adobe InDesign – wizualizacje oraz przygotowanie do druku
Eksponat fajansowy z zaprojektowanym podpisem. Detal infografiki muzealnej i systemu informacji wizualnej na wystawie Skarbiec Fajansu.
Naklejka ze strzałką i napisem "Kierunek zwiedzania" na podłodze wystawy Skarbiec Fajansu. Element systemu wayfindingowego i oznakowania muzealnego.

Kolorowanka XXL – czyli design, który można… pokolorować!

To jedna z najciekawszych części projektu. Wielkoformatowa kolorowanka, czyli ściany pokryte moimi autorskimi wektorowymi rysunkami inspirowanymi fajansem.
Dzieci mogą malować po nich dużymi flamastrami, a specjalna powłoka pozwala łatwo ścierać kolor i zaczynać od nowa.  To kreatywna przestrzeń, która łączy sztukę użytkową z zabawą i edukacją.
Adobe Illustrator – projekt graficzny oraz wizualizacja
Mateusz Mrozek pozujący na tle zaprojektowanej przez siebie kolorowanki XXL na wystawie Skarbiec Fajansu. Zdjęcie ilustrujące autorstwo projektu.
Współpraca
Szukasz projektanta do realizacji wystawy muzealnej?
Oferuję kompleksowe usługi projektowania dla instytucji kultury, w tym design dla centrów kultury, multimedia dla instytucji publicznych oraz tworzenie infografik muzealnych. Moje portfolio obejmuje trzy pełne realizacje wystaw interaktywnych, co czyni mnie doświadczonym partnerem w projektach o różnej skali i złożoności.
Skontaktuj się, aby omówić Twój projekt wystawy muzealnej - od pierwszej koncepcji po finalne uruchomienie ekspozycji interaktywnej.
Zwiedzający obsługujący interaktywny kiosk muzealny. Zdjęcie symbolizuje angażujące multimedia i aplikacje w projektowaniu wystaw.
Inne projekty
Zobacz też inne moje realizacje
Poniżej znajdziesz kilka wybranych projektów, które realizowałem. Aby zobaczyć wszystkie, przejdź tutaj.