Portfolio
>
Aplikacje UX/UI
>
Muzeum Narodowe

Muzeum Narodowe

Intuicyjna aplikacja multimedialna z integracją mapy ściennej

Mateusz Mrozek
UX/UI Design & Projektowanie Aplikacji
Jako UX/UI Designer i specjalista od Product Designu, koncentruję się na tworzeniu intuicyjnych i angażujących doświadczeń cyfrowych. Od badań użytkowników i strategii, przez prototypowanie i design systemy, aż po dopracowany UI Design – projektuję aplikacje mobilne i webowe, które rozwiązują realne problemy i są przyjemne w obsłudze.
Dłonie Mateusza Mrozka pracującego nad tabletem, na ekranie widoczna architektura informacji projektu aplikacji. Ilustracja procesu UX/UI designu.

Przedstawienie kolekcji poza ekspozycją stałą

Projekt dla Muzeum Narodowego w Poznaniu polegał na stworzeniu zaawansowanej aplikacji multimedialnej na kioski, której głównym celem było udostępnienie zwiedzającym bogatej bazy eksponatów, które ze względu na ograniczoną przestrzeń nie mogły znaleźć się na ekspozycji stałej. Moim zadaniem było zaprojektowanie intuicyjnego i estetycznego interfejsu (UX/UI), który umożliwiłby łatwą eksplorację tej obszernej kolekcji. To Case Study przedstawia moje podejście do łączenia cyfrowych doświadczeń z fizyczną przestrzenią wystawienniczą.
Mockup kiosku muzealnego z wyświetloną aplikacją Muzeum Narodowego w Poznaniu. W tle wizualizacja interaktywnej mapy ściennej, na której podświetlane są kraje. Ilustracja integracji cyfrowo-fizycznej.

Cele: Intuicyjność, integracja i skalowalność

Głównym wyzwaniem było zaprojektowanie aplikacji, która byłaby intuicyjna i łatwa w obsłudze dla zróżnicowanej grupy odbiorców, w tym dla dorosłych i dzieci (aplikacja dostępna na kioskach o różnej wysokości). Kluczowe było zapewnienie płynnej nawigacji po kilkuset eksponatach, kategoryzowanych według krajów pochodzenia, oraz stworzenie unikalnej integracji z fizyczną mapą ścienną. Całość musiała być spójna wizualnie z otoczeniem wystawy i posiadać wbudowany system CMS do łatwego dodawania kolejnych eksponatów przez muzeum.

Dopracowanie flow użytkownika na etapie testów

Jak zawsze w tego typu projektach, zanim powstanie gotowy prototyp, najpierw tworzę strukturalny wireframe. Pozwala on na przetestowanie działania aplikacji zanim przejdziemy do nadawania jej ostatecznego wyglądu.
Na etapie testów użyteczności z rzeczywistymi zwiedzającymi (w tym nastolatkami), wykryliśmy i poprawiliśmy drobne, ale istotne błędy w ścieżkach użytkownika. Przykładowo, w widoku szczegółowego eksponatu brakowało prostej możliwości przejścia do następnego eksponatu z tego samego kraju, co zostało szybko dodane.
Figma – najlepsza platforma do prototypowania

Integracja z fizyczną mapą ścienną

Jednym z najbardziej innowacyjnych i wymagających elementów projektu była integracja aplikacji z fizyczną mapą świata na ścianie. Ten element wzbogaca doświadczenie zwiedzania, łącząc świat cyfrowy z namacalną przestrzenią.
Kiedy zwiedzający wybiera dany kraj na mapie w aplikacji, na fizycznej mapie ściennej automatycznie podświetla się dany kraj. To pozwala na wizualizację globalnego kontekstu pochodzenia eksponatów.
Prawdziwym wyzwaniem technicznym było precyzyjne podświetlanie małych krajów, takich jak Watykan czy Dania, na mapie całego świata. Wymagało to zaawansowanych rozwiązań w oprogramowaniu i synchronizacji z systemem projekcji świetlnej, aby zapewnić absolutną precyzję.

Płynne animacje mapy i optymalizacja wydajności w Figmie

Projektowanie interaktywnej mapy wiązało się z wyzwaniem stworzenia płynnych animacji zbliżania się do kontynentów i krajów, co znacząco poprawiało User Experience.
Realizacja tak złożonych i płynnych animacji była wyzwaniem dla narzędzi prototypowania. Figma, choć potężna, miała trudności z płynnym renderowaniem tych zaawansowanych animacji. Musiałem więc stworzyć uproszczoną makietę dla programisty, która jasno wizualizowała zamierzony efekt, aby wiedział, jaki efekt animacji chcę osiągnąć w finalnej aplikacji. To podkreśla moje doświadczenie w komunikacji z zespołem deweloperskim i tłumaczeniu złożonych koncepcji na język techniczny.

Osiągnięte wyniki i sukces projektu

Aplikacja dla Muzeum Narodowego w Poznaniu stała się kluczowym narzędziem do udostępniania bogatej kolekcji eksponatów, które wcześniej znajdowały się w magazynach.
Dzięki intuicyjnemu UX/UI Designowi, innowacyjnej integracji z fizyczną mapą ścienną oraz płynnym animacjom, zwiedzający mogą w angażujący sposób odkrywać etnograficzne perełki. Aplikacja jest chwalona za swoją intuicyjność i estetykę, co przekłada się na pozytywne doświadczenia i satysfakcję użytkowników w różnym wieku.
Współpraca
Szukasz eksperta od UX/UI Designu do projektu aplikacji?
Oferuję kompleksowe usługi UX/UI Designu i Product Designu dla aplikacji mobilnych i webowych. Od badań użytkowników i prototypowania, przez projektowanie interfejsów (UI), po tworzenie Design Systemów – pomagam firmom budować intuicyjne i angażujące produkty cyfrowe. Moje portfolio aplikacji pokazuje moje doświadczenie w tworzeniu rozwiązań, które naprawdę działają.
Skontaktuj się, aby omówić Twój projekt aplikacji – od analizy potrzeb po dopracowany interfejs.
Dwa smartfony z wyświetlonymi różnymi motywami zaprojektowanej aplikacji mobilnej. Przykładowy UI design aplikacji na białym tle.
Inne projekty
Zobacz też inne moje realizacje
Poniżej znajdziesz kilka wybranych projektów, które realizowałem. Aby zobaczyć wszystkie, przejdź tutaj.