Portfolio
>
Wystawy Muzealne
>
Centrum Tradycji Hutnictwa

Centrum Tradycji Hutnictwa

Interaktywna Wystawa Muzealna i Design Multimediów

Mateusz Mrozek
Projektowanie wystaw muzealnych
Specjalizuję się w projektowaniu wystaw muzealnych i ekspozycji interaktywnych dla instytucji kultury w całej Polsce. Z doświadczeniem w wielu realizacjach multimedialnych, w tym kilku od A do Z, oferuję kompleksowe usługi UX/UI dla muzeów, od koncepcji po wdrożenie.
Mateusz Mrozek, projektant wystaw muzealnych, na tle jednej ze swoich zrealizowanych ekspozycji. Zdjęcie podkreśla doświadczenie w projektowaniu wystaw.

Ożywianie historii polskiego hutnictwa

Projekt Centrum Tradycji Hutnictwa w Ostrowcu Świętokrzyskim to kompleksowa realizacja, której celem było stworzenie interaktywnej wystawy stałej poświęconej bogatej historii przemysłu hutniczego w regionie. Moim zadaniem było dynamiczne i przystępne opowiedzenie tej historii, łącząc tradycyjne eksponaty z nowoczesnymi technologiami i elementami edukacji przez zabawę. To Case Study przedstawia mój wkład w budowę tej wyjątkowej ekspozycji, która ma za zadanie zaangażować zwiedzających w każdym wieku.
Mateusz Mrozek pozujący na tle wielkoformatowych infografik na ścianach Centrum Tradycji Hutnictwa. Zdjęcie ilustrujące autorstwo projektu graficznego wystawy muzealnej.

Wyzwanie projektowe i cele: Edukacja przez interakcję

Głównym wyzwaniem w projekcie Centrum Tradycji Hutnictwa było przekształcenie złożonej i nierzadko abstrakcyjnej historii przemysłu w wciągające i przystępne doświadczenie dla szerokiej publiczności, w tym dla dzieci i młodzieży. Celem było stworzenie ekspozycji, która nie tylko informuje, ale przede wszystkim angażuje, edukuje poprzez interakcję i pozostawia trwałe wrażenie. Kluczowe było zaprojektowanie multimediów muzealnych i elementów graficznych, które w spójny sposób uzupełniałyby narrację wystawy i byłyby intuicyjne w obsłudze.
Moja rola
UX/UI Designer
Graphic Designer
Specjalista DTP
Zakres współpracy
Projekt koncepcyjny
Projektowanie gier UX/UI
Grafika użytkowa
Koordynacja
Współpraca
Łukasz Skibiński – Projekt Multimedia
Andrzej Broda – Centrum Tradycji Hutnictwa
Katarzyna Wajda – Anna-Bud
Miejsce
Ostrowiec Świętokrzyski
Data
10.2022 – 04.2023

Design interaktywnej wystawy i multimediów

Moja praca w Centrum Tradycji Hutnictwa obejmowała znaczącą część wystawy, koncentrując się na projektowaniu interaktywnych doświadczeń i spójnej identyfikacji wizualnej przestrzeni. Odpowiadałem za przekształcenie koncepcji w konkretne rozwiązania, które ożywiły historię hutnictwa.
Całościenna interaktywna gra w rozpalanie pieca w Centrum Tradycji Hutnictwa. Stylistyka panelu sterowania nawiązująca do XX wieku. Element multimedialnej wystawy muzealnej.

Projektowanie multimediów i interaktywnej gry UX/UI

Kluczowym elementem mojego wkładu było projektowanie UX/UI interaktywnej gry oraz innych aplikacji multimedialnych dla ekspozycji. Moim zadaniem było stworzenie intuicyjnych i angażujących interfejsów, które pozwalały zwiedzającym na aktywne uczestnictwo w poznawaniu historii.
Projekt interaktywnej gry, która stanowiła ważną część wystawy, wymagał dogłębnego zrozumienia User Experience (UX), aby zapewnić płynność, edukacyjną wartość i satysfakcję z zabawy. To był proces obejmujący koncepcję, projektowanie interfejsu (UI) i dopracowanie interakcji.
Adobe Illustrator – początek projektu i wstępny szkic wektorowy
Adobe InDesign – przygotowanie elementów do druku i cięcia ploterem
Figma – interaktywny prototyp służący do testowania gry na wczesnym etapie
Procreate – szkic gry łatwy do edycji na tablecie
Wstępny szkic panelu interaktywnej gry o hutnictwie. Schemat przygotowany podczas konsultacji z inżynierem, na etapie planowania UX.
1
Konceptualizacja i Pierwsze Szkice: Od idei do funkcji gry
Proces projektowania interaktywnej gry muzealnej dla Centrum Tradycji Hutnictwa rozpoczął się od intensywnych konsultacji z merytorykami muzeum. Na tym etapie kluczowe było zidentyfikowanie najważniejszych elementów procesu produkcji stali, które miały stać się osią gry. Powstały wówczas pierwsze, ręczne szkice i koncepcje, będące fundamentem dla przyszłego UX (User Experience) gry.
Drugi projekt wektorowy panelu interaktywnej gry z Centrum Tradycji Hutnictwa, stworzony w Adobe Illustrator. Prezentacja kolejnej iteracji designu.Pierwszy projekt wektorowy panelu interaktywnej gry z Centrum Tradycji Hutnictwa, wykonany w Adobe Illustrator. Etap cyfrowej kreacji UI.
2
Wektoryzacja i Koncepcje Interfejsu: Poszukiwanie Optymalnej Formy
Po wstępnych szkicach, przeniosłem ideę do środowiska cyfrowego. Kluczowe elementy interfejsu (tzw. "panelu sterowania") zostały przekształcone w grafiki wektorowe w Adobe Illustrator. To pozwoliło na łatwą i szybką edycję w trakcie kolejnych konsultacji z zespołem muzealnym, testując różne koncepcje wyglądu interfejsu (UI). Na tym etapie powstało kilka wariantów wizualnych, z których każdy miał za zadanie jak najlepiej oddać złożoność procesu hutniczego w przystępnej formie.
Projekt interaktywnej gry o hutnictwie narysowany w Procreate. Ilustracja szybkiej iteracji i dopracowywania koncepcji UX/UI.
3
Iteracja i Optymalizacja Projektu: Elastyczne Podejście do UX/UI
W trakcie testów użyteczności z prototypami, wielokrotnie identyfikowaliśmy słabe punkty projektu, co jest naturalną częścią procesu User Experience (UX). To doprowadziło do kluczowej zmiany w moim podejściu. Zamiast sztywno trzymać się początkowych koncepcji, zacząłem rozrysowywać schematy i makiety w Procreate. Ta elastyczność pozwoliła na znacznie szybsze wprowadzanie zmian i iteracji, dając większą kontrolę nad procesem. Była to doskonała decyzja, która umożliwiła sprawne dopracowanie ostatecznej wersji projektu interaktywnej gry i jej interfejsu (UI).
Gotowy projekt panelu interaktywnej gry z Centrum Tradycji Hutnictwa, przygotowany jako interaktywny prototyp w Figma. Finalna wizualizacja UI designu.Plik produkcyjny do wycięcia ploterem elementów interaktywnej gry o hutnictwie. Gotowe grafiki do fizycznej realizacji wystawy muzealnej.
4
Finalizacja i Dopracowanie: Gotowość do Wdrożenia
Dzięki dynamicznemu procesowi iteracji i ciągłym testom, udało się szybko dopracować ostateczną wersję projektu gry. Finalizacja objęła dopracowanie wszystkich detali UX/UI, przygotowanie wszystkich niezbędnych zasobów graficznych do implementacji oraz zapewnienie pełnej spójności z ogólną koncepcją wystawy muzealnej. Gotowy projekt interaktywnej gry był gotowy do wdrożenia, stanowiąc kluczowy element edukacyjny i angażujący dla zwiedzających Centrum Tradycji Hutnictwa.

Projekt graficzny wystawy i DTP elementów ekspozycji

Byłem odpowiedzialny za projekt graficzny i DTP (Desktop Publishing) szerokiego zakresu elementów wystawienniczych dla około połowy ekspozycji Centrum Tradycji Hutnictwa. Moja praca objęła:
  • Projekty i DTP fototapet: Tworzenie wielkoformatowych grafik ściennych, które budowały atmosferę i kontekst historyczny.
  • Projekty i DTP elementów graficznych: Opracowywanie map, infografik muzealnych, opisów eksponatów, tablic informacyjnych i innych materiałów wizualnych, które stanowiły system informacji wizualnej wystawy. Zapewniłem spójność wizualną wszystkich materiałów z koncepcją wystawy i brandingiem Centrum, gwarantując, że każdy element wspierał narrację ekspozycji.
Adobe Illustrator – początek projektu i wstępny szkicAdobe Illustrator – wektorowe elementy fototapet i plansz wektorowy
Adobe InDesign – przygotowanie elementów do druku oraz wizualizacje
Adobe Photoshop – obróbka zdjęć, filtry i efekty

Osiągnięte wyniki i wpływ na doświadczenie zwiedzających

Realizacja projektu Centrum Tradycji Hutnictwa w Ostrowcu Świętokrzyskim przyniosła muzeum nowoczesną i angażującą wystawę stałą, która skutecznie opowiada historię hutnictwa. Dzięki mojemu wkładowi w projektowanie interaktywnych gier i multimediów, ekspozycja stała się bardziej dostępna i atrakcyjna, szczególnie dla młodszych zwiedzających. Spójna identyfikacja wizualna i system informacji poprawiły nawigację i czytelność przekazu. To wszystko przyczyniło się do stworzenia immersyjnego i edukacyjnego doświadczenia, które pozytywnie wpływa na odbiór muzeum.
Współpraca
Szukasz projektanta do realizacji wystawy muzealnej?
Oferuję kompleksowe usługi projektowania dla instytucji kultury, w tym design dla centrów kultury, multimedia dla instytucji publicznych oraz tworzenie infografik muzealnych. Moje portfolio obejmuje trzy pełne realizacje wystaw interaktywnych, co czyni mnie doświadczonym partnerem w projektach o różnej skali i złożoności.
Skontaktuj się, aby omówić Twój projekt wystawy muzealnej - od pierwszej koncepcji po finalne uruchomienie ekspozycji interaktywnej.
Zwiedzający obsługujący interaktywny kiosk muzealny. Zdjęcie symbolizuje angażujące multimedia i aplikacje w projektowaniu wystaw.
Inne projekty
Zobacz też inne moje realizacje
Poniżej znajdziesz kilka wybranych projektów, które realizowałem. Aby zobaczyć wszystkie, przejdź tutaj.