Ożywianie historii miasta Płocka
Projekt dla Muzeum Mazowieckiego w Płocku, jednego z najstarszych polskich muzeów, to kompleksowa realizacja aplikacji multimedialnych dla wystawy "Galeria Płocczan". Moją rolą było zaprojektowanie intuicyjnych i angażujących interfejsów (UX/UI), które w przystępny sposób prezentują bogatą historię miasta, jego zasłużonych mieszkańców oraz kluczowe wydarzenia. To Case Study przedstawia mój wkład w cyfrowe wzbogacenie tej unikalnej ekspozycji, która mieści się w oficynie kamienicy przy ul. Kolegialnej 6.

Cel: Udostępnienie złożonej wiedzy w przystępnej formie
Głównym wyzwaniem w projekcie Muzeum Mazowieckiego było przekształcenie obszernego magazynu materiałów historycznych (tysiące zdjęć, setki tekstów, nagrania, filmy) w przystępne i intuicyjne aplikacje dla zwiedzających. Celem było stworzenie narzędzi, które umożliwią łatwy dostęp do informacji o ponad 100 postaciach, miejscach i wydarzeniach związanych z Płockiem, jednocześnie zachowując wysoką estetykę i spójność ze stylistyką całej wystawy. Aplikacje miały być użyteczne dla zróżnicowanej grupy odbiorców, od dzieci po dorosłych.
Moja praca dla Muzeum Mazowieckiego obejmowała projektowanie UX i UI aplikacji we współpracy z pracownikami muzeum. Był to projekt o znaczącej skali, który wymagał stworzenia wielu odrębnych, choć spójnych, aplikacji.
Skala projektu
Projekt dla Muzeum Mazowieckiego to prawdziwy magazyn materiałów historycznych. Łącznie stworzyliśmy system dla ośmiu różnych aplikacji, z których każda dotyczyła innych aspektów historii Płocka i jego wybitnych mieszkańców.
Znalazłem logiczny sposób podzielenia materiałów na kategorie, a każda kategoria zawierała profile danych postaci czy wydarzeń. To było kluczowe żeby zbudować intuicyjną aplikację łatwą w nawigacji.
Pierwsza współpraca
Współpracę z Muzeum Mazowieckim zacząłem od czterech stanowisk poświęconych poecie Władysławowi Broniewskiemu. Każde z nich stanowiło nową, odrębną wersję tej samej aplikacji, prezentującą biogram artysty, jego wiersze i fotografie. Oddzielna aplikacja dotyczyła również aktorki i twórczyni Zespołu Pieśni i Tańca „Mazowsze” – Miry Zimińskiej-Sygietyńskiej, z materiałami filmowymi i galerią plakatów.
Duże aplikacje o postaciach
Podczas kolejnej naszej współpracy powstało pięć aplikacji o innych postaciach związanych z Płockiem, każda poświęcona od 3 do 11 osobom, z ich biogramami, dziełami (wiersze, proza), galeriami zdjęć i dokumentów. Łącznie objęło to około 40 zasłużonych płocczan.
W skład tych aplikacji weszło minimum 1000 zdjęć (wiele historycznych, wymagających retuszu), około 150 tekstów (jak wiersze czy proza), 15 filmów i 50 nagrań audio, co wymagało precyzyjnego zarządzania treścią i architekturą informacji (IA).
Aplikacja z interaktywną mapą
Kluczowym elementem była również aplikacja z interaktywną mapą dawnego Płocka, która prowadziła do szczegółowych informacji o historycznych wydarzeniach i miejscach w mieście.
Testy użyteczności i iteracje
W procesie projektowania kluczowe były testy użyteczności. Aplikacje były najpierw testowane przez pracowników muzeum, a następnie przez kilkoro zaproszonych zwiedzających w różnym wieku, którzy korzystali z nich na tabletach.
Moja rola polegała na bacznej obserwacji interakcji użytkowników i skrupulatnym notowaniu ich zachowań. Po testach wprowadzaliśmy jedynie drobne, ale istotne zmiany w ułożeniu i widoczności części przycisków, co potwierdziło sukces UX aplikacji i ich wysoką intuicyjność.
Spójność wizualna
Paleta kolorów aplikacji nawiązywała do starych fotografii, dominującymi odcieniami były szarości i beże, idealnie współgrające z czarno-białymi zdjęciami i sepią. Zastosowałem klasyczny krój szeryfowy Arbutus Slab, który doskonale sprawdził się zarówno jako font tytułowy, jak i tekstowy.
Retusz i korekcja zdjęć
Kluczowym etapem było także retuszowanie historycznych zdjęć, obejmujące usuwanie zniszczeń i korekcję kolorystyczną, aby materiały wizualne prezentowały się estetycznie i czytelnie na ekranach kiosków. Ta dbałość o detal wzmacniała autentyczność przekazu.