Skarbiec Fajansu
Wystawa stała w muzeum produkcji wyrobów fajansowych we Włocławku, w której byłem odpowiedzialny za całościową warstwę graficzną.
DalejO projekcie
Wystawa „Skarbiec Fajansu” to nowoczesna ekspozycja stała we Włocławku. Prezentuje ponad 150-letnią historię lokalnej produkcji fajansu, łącząc tradycyjne podejście muzealne z multimediami, grami edukacyjnymi i współczesną oprawą graficzną.

Byłem odpowiedzialny za całościową warstwę graficzną – od koncepcji i projektów UX/UI aplikacji, po plansze, wydruki i gry. Pełniłem rolę głównego projektanta graficznego i interfejsów, a także koordynatora współpracy między zespołami kreatywnymi, technicznymi i muzealnymi.
Projekt został zrealizowany przez firmę Projekt Multimedia, odpowiedzialną za technologię i montaż, oraz Koza Nostra Studio, twórców koncepcji przestrzennej. Pracowałem we współpracy z obiema firmami oraz z zespołem merytorycznym z Włocławka.
Moja rola
UX/UI Designer
Graphic Designer
Lead Designer
Zakres współpracy
Projekt koncepcyjny
Projektowanie aplikacji
Grafika użytkowa
Koordynacja
Klient
Inwestor: Miasto Włocławek
Zamawiający: Centrum Kultury „Browar B.”
Współpraca
Szymon Kowal – Projekt Multimedia
Lucyna Meszyńska – Projekt Multimedia
Koza Nostra Studio
Czas realizacji
03.2022 - 05.2023
Lokalizacja
Włocławek, ul. Żabia 2
UX/UI oraz moja rola w projekcie
Wystawa zawiera kilkanaście aplikacji multimedialnych, z których każda została zaprojektowana przeze mnie od strony interfejsu, warstwy graficznej i interakcji.
Moim zadaniem było zaprojektowanie doświadczenia użytkownika w taki sposób, by było zrozumiałe i atrakcyjne zarówno dla dzieci, jak i dorosłych – niezależnie od wieku czy znajomości technologii.

Aplikacja do tworzenia własnych fajansowych wzorów
Puzzle z fajansowm motywem
Puzzle z fajansowm motywem
Aplikacja uzupełniająca treść wystawy
Aplikacja jako element instalacji mutlimedialnej
Aplikacja z nawigacją po wystawie
W ramach projektu:
- Tworzyłem makiety i prototypy interfejsów w Figma.
- Projektowałem interakcje dostosowane do ekranów dotykowych (różne formaty i proporcje).
- Dostosowywałem wygląd aplikacji do stylistyki całej wystawy.
- Dbałem o minimalną ilość tekstu w aplikacjach, tak by były możliwie uniwersalne.
- Ściśle współpracowałem z programistami odpowiedzialnymi za implementację oraz zespołem AV odpowiedzialnym za instalacje multimedialne.
- Tworzyłem również wersje gier i aplikacji do testów, by sprawdzić ich zrozumiałość i komfort obsługi.
W praktyce pełniłem rolę głównego projektanta doświadczenia użytkownika w części multimedialnej, mając wpływ na formę, tempo i sposób narracji każdego z interaktywnych punktów wystawy.
Figma – projekty UX/UI aplikacji i interaktywne prototypy do testów użyteczności
Adobe Photoshop – graficzne elementy aplikacji
Adobe Illustrator – wektorowe elementy graficzne
Persony
Na potrzeby projektowania interfejsów i przebiegu ścieżki zwiedzania przygotowaliśmy zestaw przykładowych person, reprezentujących różne typy odbiorców wystawy – od lokalnych seniorów, przez rodziny z dziećmi, po turystów zainteresowanych wzornictwem. Pozwoliło to lepiej dostosować treści, poziom interakcji i warstwę wizualną do zróżnicowanych potrzeb użytkowników.

Agnieszka Włocławska
Wiek:
44
Wykształcenie:
wyższe II stopnia
Zawód:
manager
Stanowisko:
HR manager
Zarobki:
12 000 zł
Rodzina:
mąż, 2 dzieci
Lokalizacja:
miasto około 100 tys.
Wzrost:
168 cm

Józef Machnacz
Wiek:
68
Wykształcenie:
zawodowe
Zawód:
ślusarz (emeryt)
Stanowisko:
brygadzista
Zarobki:
5 000 zł
Rodzina:
żona, 3 dzieci, 5 wnucząt
Lokalizacja:
miasto około 15 tys.
Wzrost:
173 cm
Multimedia
Projektowałem warstwę graficzną i interfejsy do wielkoformatowych instalacji multimedialnych, które stanowią kluczowy element narracji wystawy.

Oś czasu:
Jedną z dużych realizacji była oś czasu z aktywnymi przyciskami i podświetlaną treścią.
Po ich naciśnięciu pojawia się treść, a odwiedzający słyszy głos Roberta Makłowicza czytającego opisy kolejnych etapów historii włocławskiego fajansu.
Zaprojektowałem całą strukturę graficzną osi oraz typografię z uwzględnieniem ograniczeń konstrukcyjnych.
Figma – wstępny projekt graficzny i interaktywny prototyp oraz testy użyteczności
Adobe Illustrator – wektorowe elementy graficzne
Adobe InDesign – wizualizacja i przygotowanie do druku

Mapa ceramiki na świecie:
Inną wielkoformatową instalacją multimedialną była mapa świata z przyciskami i ekranem.
Po wybraniu danego regionu na ekranie pojawiały się informacje o ceramice charakterystycznej dla danego obszaru.
Odpowiadałem za projekt graficzny mapy, ikonografii oraz układu interfejsu.
Adobe Illustrator – projekt graficzny oraz wizualizacja
Figma – interaktywny prototyp do testów użyteczności oraz interaktywny layout aplikacji
Adobe InDesign – przygotowanie do druku

Memory room:
Stworzyłem też projekt interaktywnej gry memory, łączącej fizyczne plansze z ekranami dotykowymi.
W grze wykorzystano stylizowane grafiki inspirowane włocławskim wzornictwem ceramicznym – wszystkie ilustracje i UI były mojego autorstwa.
Figma – interaktywne prototypy do testów użyteczności
Adobe InDesign – przygotowanie do druku
Plansze, infografiki i oznaczenia
Poza multimediami przygotowywałem również wszystkie elementy graficzne wystawy „offline”, które towarzyszyły eksponatom.

Elementy statyczne wystawy:
- Plansze tytułowe i wprowadzające do sekcji.
- Podpisy do obiektów muzealnych.
- Biogramy postaci i zdjęcia historyczne.
- Mapy i nawigacja po wystawie.
Adobe Illustrator – wektorowe elementy graficzne – ikony, ilustracje
Adobe InDesign – wizualizacje oraz przygotowanie do druku




Dbając o dostępność, unikałem zbyt małych czcionek i kontrastów, które utrudniają odbiór. Jednocześnie każda plansza była opracowana z myślą o hierarchii treści – wyraźne tytuły, bloki informacji i ilustracje prowadzące odbiorcę przez narrację wystawy.
Kolorowanka XXL – czyli design, który można… pokolorować!
To jedna z najciekawszych części projektu. Wielkoformatowa kolorowanka, czyli ściany pokryte moimi autorskimi wektorowymi rysunkami inspirowanymi fajansem.
Dzieci mogą malować po nich dużymi flamastrami, a specjalna powłoka pozwala łatwo ścierać kolor i zaczynać od nowa. To kreatywna przestrzeń, która łączy sztukę użytkową z zabawą i edukacją.
Adobe Illustrator – projekt graficzny oraz wizualizacja


Inne projekty
Zobacz też inne moje realizacje
Poniżej znajdziesz kilka wybranych projektów, które realizowałem. Aby zobaczyć wszystkie, przejdź tutaj.